Dagens Industri publicerar på måndagen (13/3) en artikel med rubriken ”Kunderna hyllar Allra”. Artikeln handlar om vårt arbete med insamling av kundrecensioner som skett inom ramen för ett försökssamarbete med Reco.se som pågått sedan drygt ett halvår.

I artikeln hävdar Recos VD Tobias Basilius att Allra har för få rekommendationer jämfört med det totala antalet kunder.

Den metod som vi använder för insamling av kundrecensioner är framtagen i samarbete med Reco och har de synpunkter på den är det naturligtvis något vi får diskutera, men vi tycker onekligen att det är lite märkligt att en samarbetspartner använder media för att skapa frågetecken runt sin egen metod, säger Allras koncernchef Alexander Ernstberger.

Under 2016 var Allra det första bolaget som tilldelades ett fysiskt diplom för utmärkelsen ”Rekommenderat företag”. Vidare har Reco själva framhållit att Allras arbete med kundrecensioner varit ett framgångsexempel och mot bakgrund av detta valde de till och med att publicera ett reportage om Allras kundrecensioner med rubriken ”Utmanar storbankerna med kundrecensioner”.

– Det här är ett projekt som pågått i enbart drygt ett halvår, men vi är oerhört stolta över de drygt 500 kundrecensioner som vi fått under denna korta tidsperiod. Det är därför svårt för oss att bedöma relationen mellan avgivna recensioner och antalet kunder. Jag konstaterar bara att vi följer den metod som Reco anvisat till punkt och pricka, säger Allras koncernchef Alexander Ernstberger.

I sammanhanget kan det också vara värt att påpeka att Reco själva lyfter fram bolaget Verisure som en av sina främsta samarbetspartners. Verisure har 300 000 kunder enligt sin hemsida och har fått totalt 1065 rekommendationer, dvs. ungefär lika många recensioner per kund som Allra.

Lite statistik i sammanhanget: